Jak zarabiać na pisaniu bloga?

Jeśli chcesz zarabiać na swojej wiedzy, postaw na blog tematyczny. To o wiele lepsza opcja od zwykłej, statycznej strony internetowej lub portalu. Wpisujesz w niego słowa kluczowe i łatwiej Cię wyszukać w Google. Blog zakładasz na darmowych stronach, nie musisz posiadać dużej wiedzy technicznej, aby sobie z nim poradzić. Całość możesz prowadzić z dowolnego miejsca na świecie, patrząc, jak rośnie grono czytelników. Tuż za nimi ustawią się do Ciebie reklamodawcy. W blogach tematycznych jest o nich łatwiej. Jak zachęcić klienta do wyboru naszych produktów lub usług?

Tematyka bloga, czyli co się „sprzeda”?

Na czym zarabiają blogerzy? Odpowiedź jest prosta – na pasji! Tworząc bloga z myślą o pieniądzach i sławie, bez żadnego konkretnego pomysłu na siebie, możesz być pewien, że nie zarobisz nic, albo nędzne grosze. Aby blogowanie stało się sposobem na życie i opłacenie rachunków, musisz poważnie potraktować swoje zadania i udzielać się nie tylko na platformie blogowej, ale także portalach społecznościowych oraz w serwisach internetowych. Najpopularniejszym sposobem na zebranie followersów jest założenie konta na YouTube i okazjonalne nagrywanie filmów – choćby po to, aby zasygnalizować im istnienie bloga. Na podobnej zasadzie działają fanpages na Facebooku – dzięki nim trafiamy na ciekawe strony i wortale. Oczywiście, samo udzielanie się w social media nie sprawi, że zaczniemy zarabiać na naszej pracy. Zdobędziemy jedynie (albo „aż”) zasięg, który stanowi podstawę działania dochodowego bloga.

Ghostwriting

Utrzymanie wysokiego poziomu bloga jest zadaniem niezwykle trudnym i wymagającym poświęcenia dużej ilości czasu. Pasja i zaangażowanie mogą nie wystarczyć, jeżeli treści zamieszczane na stronie nie będą wystarczająco absorbujące i łatwe w odbiorze. Niestety, nie wszyscy posiadają odpowiednie umiejętności i talent literacki, dlatego w wielu przypadkach konieczne jest zatrudnianie ghostwriterów, czyli „skrytopisarzy”, którzy po otrzymaniu wytycznych i dodatkowych materiałów stworzą interesujący tekst. Oczywiście, wiążą się z tym spore koszta – początkujący bloger musi być zatem świadomy, że nie dość, iż sam nie zarobi, to jeszcze będzie dokładał do interesu.

Jak zarobić na blogowaniu?

Kiedy mamy odpowiednią liczbą subskrybentów, a pod postami pojawiają się komentarze, możemy zacząć szukać sponsorów. Jedną z najskuteczniejszych form zarobkowania są artykuły sponsorowane, w których bloger wskazuje na konkretną markę lub produkt. Oczywiście, lokowanie produktu musi odbywać się w sposób umiejętny – najlepiej tak, aby czytelnicy nie uznali tego za nachalną reklamę i nie zaczęli podejrzewać o powiązania z firmą. Równie popularnym sposobem na czerpanie dochodów jest podejmowanie współpracy z agencjami lub markami. Blogerzy, którzy cenią samorozwój i chcą udowodnić, że ich praca sama w sobie jest cenna i może zapewnić im stały zarobek, często decydują się na sprzedaż własnych produktów lub usług.

Tradycyjna reklama – czy to się sprzeda?

Pomimo że większość blogerów wskazuje reklamę jako podstawowe źródło dochodu, znalezienie banerów na stronach graniczy z cudem. Dlaczego? Otóż, firmy zdają się dostrzegać, że tradycyjna forma reklamy nie jest skuteczna, a zamieszczana na stronie kojarzy się z „pańszczyzną” za możliwość darmowego blogowania. Alternatywą dla reklam banerowych są kampanie, w których marka staje się partnerem przy projektach blogerów. Taka forma współpracy przynosi korzyści dla obydwu stron – z jednej strony bloger ma możliwość stworzenia dobrej jakości tekstów, z drugiej – firma bierze udział w interesującym projekcie wykraczającym poza sferę reklamy internetowej.